Zona 30

Zona 30 je deo puta, ulice ili naselja u kojoj je brzina kretanja vozila ograničena do 30 km/h. Zona 30 mora biti obeležena propisanom saobraćajnom signalizacijom. – ZoBS

zona-30

Ove zone su korisne iz više razloga.

Manja brzina = veća bezbednost učesnika u saobraćaju.

Gradovi su živa mesta, sa velikom koncentracijom ljudi i „tačaka od interesa“, pa je sasvim logično da brzina kretanja vozila treba biti prilagođena aktivnostima u naselju, a ne obrnuto. U mnogim ulicama je prisutan veliki udeo pešaka i biciklista u saobraćaju, pa bi smanjenje brzine sa 50 na 30 km/h igralo veliku ulogu u povećanju njihove, ali i opšte bezbednosti učesnika u saobraćaju.

Zone 30 povećavaju kvalitet života.

Smanjenje brzine sa sobom donosi i smanjenje buke, emisije štetnih gasova, gužve, opasnosti, stresa, dok se povećavaju cene nekretnina, ekonomska vitalnost, osećaj povezanosti u okviru lokalne zajednice… Neki vozači automobila će izbegavati rute koje sadrže zone 30, ili pak ćešće birati pešačenje ili bicikliranje kao način kretanja, što sve zajedno utiče na poboljšanje kvaliteta u okviru zona 30, a može imati pozitivan uticaj i na grad u celini.

Zone 30 zakonski omogućavaju deci da koriste bicikl kao prevozno sredstvo.

Po trenutno važećem Zakonu o bezbednosti saobraćaja, deci ispod 12 godina starosti zabranjeno je bicikliranje izvan zona 30. Uvođenjem ovih zona bili bi stvoreni preduslovi za bezbedno učešće dece u saobraćaju.

Zone 30 su danas poprilično rasprostranjene u gradovime Evrope. Ipak, nije oduvek bilo tako. Zastupljenost ovih zona se i dalje povećava, a postoji i inicijativa da 30 km/h postane standard za cela naselja, uz dopuštanje izuzetaka za određene ulice. Prvi grad koji je ovo postigao je Grac (Austrija), gde je još 1992. uvedeno ograničenje 30 km/h na nivou grada.1234217_535641899838353_912278135_nU Srbiji zone 30 postoje samo kao slovo zakona, dok njihova primena izostaje. U Beogradu od nedavno postoji nekoliko primera.
Šabac se može pohvaliti nešto mirnijim ulicama, ali ne i zonama 30. Potencijala i potrebe za tim svakako ima, ali o tome – nekom drugom prilikom…

Advertisements

2 mišljenja na „Zona 30

  1. Prosle godine,za leto,bio sam u Holandiji.
    Prolazimo kroz grad,gledam njihove ljude na biciklama,kako polako pedalaju.Lepe cure se voze kroz grad.Dekica,kupio mikro talasnu i tera je do kuce na paktregeru.Opustena atmosfera u narodu skroz,mozete stati s bilo kim i popricati,nikad te nece pogledati kao da si izasao iz septicke jame,kao kod nas.
    Dodjem u Beograd,sednem malo na bajs i opet krece stari bedan zivot,buka,nervoza,netrpeljivost,sujeta,egoisti.Jednom recju,mi smo narod koji uzurbano tone.Ovde vise ni brat brata nece da zove,ako nema koristi od njega.

  2. Povratni ping: koncept biciklističke ulice | Vozi Ulice

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s