Biciklistički koridori

Praktično sve ulice u Šapcu (a i šire) su krojene po meri automobilskog saobraćaja. Biciklisti mogu da koriste te ulice, ali su pri tom često prinuđeni na blizak kontakt sa motornim vozilima, i zbog toga se mnogi građani ne usuđuju da voze bicikl kroz grad.

Šabačka ulična mreža je relativno gusta, sa više alternativnih putanja između bilo koje dve tačke, tako da je na njoj bez problema moguće optimizovati različite pravce za različite modalitete saobraćaja, i tako svim građanima obezbediti udobne i bezbedne uslove za kretanje.

Videli smo već da asimetrični kolovoz u okviru svoje strukture nudi ekskluzivnu i verovatno fizički zaštićenu (i samim tim veoma komfornu i bezbednu) biciklističku traku. Zamislimo sada neposredno iza jedne asimetrične deonice još jednu, ali suprotno usmerenu.

bici ulica zaokruzena

Ovakva saobraćajnica, sa proizvoljnim brojem naizmeničnih segmenata, očigledno dozvoljava isključivo biciklistima prolaz celom dužinom, dok je pristup automobilom redukovan. Moguće je automobilom ući u svako dvorište u ovoj ulici, ali nije moguće dugo voziti automobil kroz nju, nego samo do sledeće raskrsnice. Ako je prva paralelna ulica pored ove naše – ulica optimizovana za automobilski saobraćaj (kao na slici), onda komplikacija napravljena vozačima automobila stvarno nije krupna, i njihove putanje nisu značajno izmenjene. Opšte ograničenje brzine od 30 km/h se odlično uklapa u ovaj koncept, i moguće ga je dodatno isforsirati pomoću fizičkih usporivača (ležećih policajaca). Kada je automobilski saobraćaj u nekoj ulici ovako proređen i usporen, onda problem kontakta motorno vozilo – biciklista biva gotovo neutralisan, i biciklisti mogu mnogo slobodnije da se kreću. Opisani koncept je uobičajen u holandskim gradovima.

U ovakvoj ulici bilo bi zanimljivo prilagoditi još neke saobraćajne propise biciklistima. Pre nekoliko meseci na sastanku u Agenciji za bezbednost saobraćaja pričali smo o (trenutno nepostojećem) saobraćajnom znaku koji bi imao dvostruko značenje – ograničenje brzine od 30km/h i zabranu preticanja biciklista motornim vozilom. Na ova dva značenja bilo bi zgodno dodati i stavljanje van snage specifičnih zabrana kojima Zakon o Bezbednosti Saobraćaja ograničava biciklistički saobraćaj (upotreba cele kolovozne trake, paralelna vožnja u grupi, prevoženje putnika u prikolici…). Dakle upotreba znaka ovako složene semantike (naziv tog znaka bi verovatno bio „biciklistička ulica“) bi efektno zaokružila koncept prilagođavanja određene ulice nemotornom saobraćaju. (Primetite da bi ovakva ulica bila znatno prijatnija i bezbednija i za pešake.) Danski i Holandski saobraćajni propisi već neko vreme zvanično prepoznaju neke varijacije ovog koncepta.

Osim na ovim konkretnim ulicama, zgodan teren za biciklističke puteve možemo naći i u većim parkovima, unutar blokova zgrada, ali i na zapuštenim ili slabo korišćenim gradskim prostorima. Često je kroz ovakve terene moguće provući smislene putanje koje se logično nastavljaju na postojeće ulice, pri tom ne remeteći okruženje. (Nekada ovakve pešačko-biciklističke putanje neformalno već postoje.) Ovako osmišljene vanulične biciklističke staze treba da postanu integralni deo gradske kolovozne mreže.

Ove staze nekad mogu da povežu po dve lokalne slabo prometne ulice u dužu i korisniju rutu kroz grad, i kao takve se izvrsno dopunjuju sa biciklističkim ulicama.

Povezivanjem više segmenata biciklističkih ulica i biciklističkih staza možemo dobiti dugačak biciklistički koridor. Gusta mreža ovakvih koridora bi omogućila da se svako putovanje biciklom kroz grad svojim najvećim delom izvede u ovom komfornom i bezbednom okruženju, uz minimalan kontakt sa motornim vozilima.

Autor članka: Dragan Jovanović

Advertisements

4 mišljenja na „Biciklistički koridori

  1. Povratni ping: Prvi sastanak sa Gradom | Vozi Ulice

  2. Povratni ping: Prilagođavanje ležećih policajaca biciklistima | Vozi Ulice

  3. Povratni ping: Saga o legalnosti asimetričnog kolovoza | Vozi Ulice

  4. Povratni ping: Predlozi za prilagođavanje šabačke putne mreže biciklističkom saobraćaju | Vozi Ulice

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s