Labavljenje specifičnih zakonskih ograničenja za kretanje kolovozom

Konačno je objavljen dugo najavljivani nacrt zakona o izmenama zakona o bezbednosti saobraćaja (u daljem tekstu – nacrt). Ovih dana je bilo dosta reči o najspornijem predlogu koji donosi ovaj nacrt – onom o obavezi nošenja svetloodbojnih prsluka.

U senci ove polemike ostao je jedan veoma lep član nacrta koji takođe zavređuje da se njime detaljnije pozabavimo.
Da podsetimo, nekoliko biciklističkih udruženja je u poslednje dve godine u više navrata slalo radnoj grupi svoje predloge za izmene ZOBSa, u domenu biciklističkog saobraćaja.

Među predlozima našeg udruženja bila je i ova detaljno obrazložena stavka:

Aktuelna verzija ZOBSa ograničava kretanje biciklom po kolovozu na traku širine 1m uz desni ivičnjak, bez obzira na kontekst (položaj i funkciju ulice na kojoj se kolovoz nalazi, širinu kolovozne trake, broj saobraćajnih traka unutar kolovozne trake…). Ovo ograničenje osim što je u većini gradskih ulica preterano i nepotrebno, takođe je i nesprovodivo u praksi, a nosi sa sobom i neke vrlo konkretne bezbednosne rizike.
Trebalo bi dozvoliti biciklistima upotrebu cele saobraćajne trake, a naročito u situacijama kada biciklista ima potrebu da :
– obiđe automobil parkiran na kolovozu uz ivičnjak;
– mimoiđe pešaka čije je kretanje ograničeno na isti taj metar uz ivičnjak u ulicama bez trotoara;
– pretekne vozilo ili pešaka;
– izbegne slivnik ili neku drugu prepreku na kolovozu;
– izbegne mogućnost da ga vozač automobila parkiranog pored ivičnjaka udari vratima;
– priđe pešačkom prelazu čiji je početak zaklonjen parkiranim automobilom (i tako smanji mogućnost kolizije sa pešakom kojeg ne vidi);
– umanji šanse za rizična i nebezbedna (tesna) preticanja od strane vozača automobila
Biciklista koji želi da skrene levo u raskrsnici može veoma lako da nastrada ukoliko pokuša da ispoštuje pomenuto ograničenje i – u skladu sa njim – produži desnom ivicom trake do pred kraj raskrsnice, i onda naglo skrene levo u krajnji desni metar poprečnog kolovoza. Vozači automobila najčešće ignorišu znak za najavu skretanja koji je biciklista dao levom rukom, i započinju preticanje sekući putanju biciklisti. Zbog toga je neuporedivo bezbednije ranije (postepeno, bez naglih promena pravca) se prestrojiti uz levu ivicu kolovozne trake, i ZOBS bi trebao jasno da dozvoli ovakav način skretanja.

Naši saradnici iz drugih udruženja su takođe imali svoje predloge na ovu istu temu, i njihova suština je bila vrlo slična. Nismo imali praktično nikakvu povratnu informaciju od radne grupe, i mislili smo da od naših predloga nema ništa, međutim ispostavilo se da pomenuti nacrt sadrži i ovaj član :

U članu 40, nakon reči „kolovoza“ dodaje se zapeta i reči: „osim na delu puta ispred raskrsnice ili drugog mesta na kome vozilo skreće ulevo, odnosno kada vrši preticanje ili obilaženje“,

Pritom član 40 ZOBSa glasi: “Za vožnju bicikla, gde ne postoji posebna staza, odnosno traka, sme da se koristi kolovoz u širini od najviše jedan metar od desne ivice kolovoza.”, a obilaženje je definisano kao “prolaženje učesnika u saobraćaju pored drugog učesnika u saobraćaju koji se ne pomera, objekta ili prepreke na kolovozu”.IMG_7764

Dakle, ovaj član nacrta obuhvata veći deo našeg predloga, i to je odlična vest, sa više aspekata. Principijelno, sjajna je stvar da naše kretanje kroz grad ne bude praktično non-stop ilegalno, kao što je do sada bio slučaj [1].  Sa praktičnog aspekta, ovaj amandman na prvi pogled nema ozbiljnu vrednost. Međutim, uz dobru promotivnu kampanju koja bi u javnosti naglasila njegovo postojanje i značaj, on bi mogao dosta da pomogne da se biciklisti osećaju slobodnije pri navigaciji kolovozom, kao i da vozači motornih vozila prihvate tu navigaciju kao normalan i podrazumevajući deo saobraćajnog folklora na koji ne bi trebali da reaguju agresivno. Ovo i jeste bila naša osnovna ideja kada smo smišljali predlog.

Kolovoz po svojoj definiciji jeste mesto kojim se kreću vozila, a u vozila spadaju i bicikli. Za bicikliste nažalost postoje specifična pravna ograničenja u pogledu korišćenja kolovoza, ali su ovim amandmanom ona značajno smanjena. Ovo bi mogao da bude korak napred u razumevanju specifičnosti biciklističkog saobraćaja, i priznavanju bicikla kao ozbiljnog prevoznog sredstva, ravnopravnog sa motornim vozilima.

1 Gospodin Zlatko Belencan iz saobraćajne policije je – obrazlažući nacrt – pomenuo da im je jedna od ideja pri radu bila oslobađanje ZOBSa suvišnih odredbi koje teraju učesnike u saobraćaju da stalno budu u prekršaju. Ovaj član je sasvim očigledno u tom duhu.

Autor članka: Dragan Jovanović

Advertisements

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s