Redukcija parkinga u Masarikovoj ulici

Masarikova ulica je jedna od najprometnijih ulica u Šapcu. Pocerska ulica zahvaljujući svom usamljeničkom položaju između kasarne i stadiona predstavlja bukvalno jedinu vezu između naselja Čavić i centra grada. Ona do Lazine škole donosi intenzivan pretežno automobilski saobraćaj koji se ulazeći u gusto gradsko jezgro dodatno intenzivira. Širina Masarikove ulice je dovoljno velika da podnese ovaj intenzitet saobraćaja, međutim prostor u njoj nije optimalno raspoređen i zbog toga se javljaju problemi. Masarikova0 Presek Masarikove ulice jugozapadno od semafora kod parkića. Dimenzije oba trotoara jako variraju, i silaze čak do 2m u blizini Lazine škole. Širine ostalih objekata su prikazane prilično precizno. Kolovozne trake sam obeležio kao “bus lane” da bih ilustrovao kako izgleda mimoilaženje autobusa, inače naravno reč je o saobraćajnim trakama opšte namene. Kolovoz je sužen dvema trakama za parkiranje automobila, tako da od 9 metara koliko ima od ivičnjaka do ivičnjaka, za dve kolovozne trake ostaje samo 5. Za autobuse koji saobraćaju ovom ulicom saobraćajna traka od 2.5 metara je neprihvatljivo uska, i to je vidljivo golim okom. Masivan i praktično besplatan automobilski parking generiše dodatni automobilski saobraćaj koji značajno povećava gužvu na suženom kolovozu. Veliki broj parking mesta takođe znači intenzivno uparkiravanje i isparkiravanje automobila koje pravi dodatne probleme vozilima koja prolaze ulicom. Biciklisti se u takvim uslovima osećaju veoma nebezbedno i zbog toga veliki broj [1] njih umesto kolovozom vozi trotoarom unoseći pometnju i bezbednosnu pretnju i u (veoma intenzivni) pešački saobraćaj. Žitelji Masarikove ulice su prepoznali ovaj problem, i pokrenuli su preko svoje matične mesne zajednice Preki Šor inicijativu da se na deonici od Lazine škole do parkića ukine jedna parking traka i tako oslobodi prostor za bezbednije i komfornije odvijanje saobraćaja.

Masarikova1 Hipotetički izgled istog segmenta Masarikove ulice posle uklanjanja jedne parking trake. Autobusi mogu da se mimoiđu.

Naše udruženje apsolutno podržava ovu inicijativu, i ide korak dalje predlažući ukidanje parking trake i u produžetku Masarikove ulice, do biblioteke. Prednosti ovakve izmene bile bi višestruke. Redukcijom parkinga redukovao bi se i automobilski saobraćaj, a vozila bi se po širem kolovozu kretala fluentnije, što bi sve zajedno značajno smanjilo gužvu. Parking servis bi kontrolom plaćanja parkinga (koja trenutno praktično ne postoji) mogao da smanji pritisak na preostala parking mesta i tako obezbedi da manje-više uvek ima mesta za one kojima je automobilski parking stvarno potreban. Kao zamena za smanjeno prisustvo automobila, u ulici bi se verovatno povećao intenzitet kretanja pešaka, biciklista i korisnika javnog prevoza, ali to povećanje bi sa aspekta opterećenja saobraćajne infrastrukture bilo beznačajno. Postavljanje biciklističkih parkinga bi bilo efektan način da se bez velike uzurpacije dragocenog prostora odgovori na potrebe građana za parkiranjem vozila.

izlaz na drum Uključivanje u saobraćaj biciklom je neudobno zbog slabe preglednosti. Uključivanje automobilom iz dvorišta je sigurno znatno teže.

Proširenje korisne saobraćajne površine za 2 metra otvara i neke nove mogućnosti za upotrebu tog prostora. Ta dva metra bi na primer mogla postati dve biciklističke trake na kolovozu. Te trake bi bile logičan nastavak biciklističke staze iz Pocerske ulice (naročito ako bi staza pored stadiona bila produžena do raskrsnice, sa adekvatno rešenim silaskom na kolovoz), i donele bi višestruku korist Masarikovoj ulici.

Masarikova s bici trakama Biciklističke trake u Masarikovoj.

Povećale bi nivo bezbednosti biciklistima (naročito traka zaštićena parking trakom), što bi dovelo i do frekventnijeg kretanja biciklista, a to opet obično dovodi do rasterećenja kolovoza jer se biciklistički saobraćaj javlja kao zamena za resursno znatno zahtevniji automobilski saobraćaj. Sa druge strane, motorna vozila bi u svojim trakama mogla da se kreću u svom ritmu, neopterećena prisustvom biciklista. Ovo ubrzavanje naravno nosi i bezbednosne probleme, što nam je odlično poznato na primeru baš ove Masarikove ulice, ali te rizike je moguće po potrebi kontrolisati na druge načine, na primer pomoću fizičkih usporivača. Naravno, ova varijanta rešenja (sa parom biciklističkih traka) ima i svoje nedostatke, pre svega u maloj širini svih saobraćajnih traka. Takođe, kvalitetna implementacija biciklističkih traka bi zahtevala ozbiljno rešavanje tokova saobraćaja u raskrsnicama, a nismo sigurni koliko je to izvodljivo.

1 Prema našem terenskom istraživanju, nešto više od 40% biciklista na ovoj deonici Masarikove ulice se kreće trotoarom. Ovako visok procenat govori o jako niskom subjektivnom osećaju bezbednosti među biciklistima. Imamo razloga da verujemo da postoji i nemali broj ljudi koji imaju želju i potrebu da prolaze ovuda biciklom, ali vožnju kolovozom percipiraju kao suviše nebezbednu, a vožnju trotoarom kao suviše nekulturnu, pa odustaju od vožnje.

Autor članka: Dragan Jovanović

Advertisements

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s