O saobraćaju, i biciklističkom saobraćaju

Saobraćaj je – osim što predstavlja suštinski bitnu ljudsku delatnost bez koje bi većina drugih delatnosti bila nemoguća – takođe i uzročnik mnogih ozbiljnih društvenih problema. Počev od visoke stope fizičkog nasilja, preko hemijskog i zvučnog zagađenja do zauzimanja velikih prostornih resursa u urbanim sredinama, transportovanje ljudi i robe u savremenom svetu obiluje štetnim nusefektima. Ozbiljne evropske zemlje poslednjih godina (pa i decenija) jasno prepoznaju ove probleme i poklanjaju im veliku pažnju, naročito u urbanom kontekstu. Jedan od osnovnih pristupa rešavanju ovih problema je lagano pomeranje saobraćajne paradigme od izrazite favorizacije automobilskog saobraćaja (koji je i glavni uzročnik pomenutih problema) ka jednom uravnoteženijem pristupu koji ozbiljno uzima u obzir i neke druge modalitete kretanja kao što su upotreba javnog prevoza, vožnja bicikla i hodanje. Ovaj koncept dizajniranja urbanističko-saobraćajnog sistema tako da ozbiljno podrži različite načine kretanja – osim što pomaže u rešavanju pomenutih problema – omogućava i generalno bolju pokretljivost najširih slojeva stanovništva i uštedu javnog novca, a takođe ima i jako pozitivan uticaj na javno zdravlje obzirom na veliku ulogu aktivnog kretanja u prevenciji širokog spektra modernih bolesti.
Zvanična politika Republike Srbije poslednjih godina prepoznaje nasilje u saobraćaju kao ozbiljan društveni problem i ima nekog uspeha u borbi protiv njega. Međutim, značaj ozbiljnog pristupa nemotornom, a naročito biciklističkom saobraćaju u našoj zemlji je prepoznat samo pomalo u teoriji (na nivou strateških dokumenata) dok su propisi, infrastruktura i generalno fizičko okruženje delimično ignorantski, a delimično neprijateljski raspoloženi prema biciklistima.

Untitled-2 copy
U takvim uslovima, upotreba bicikla koji se kao kompaktno, fleksibilno i ekonomično prevozno sredstvo odlično uklapa u potrebe građana za urbanom mobilnošću predstavlja oko 15% ukupnog saobraćaja u našem gradu. Sigurni smo da je ovaj udeo značajno manji od realne potražnje, i da bi mogao da bude osetno veći kada bi spoljašnji uslovi (propisi i infrastruktura) obezbeđivali viši nivo bezbednosti i udobnosti biciklistima, i na taj način bi mogao da dâ ozbiljan doprinos u rešavanju pomenutih problema. Naše udruženje prepoznaje ovaj potencijal, kao i potrebu velikog broja ljudi za ovakvim oblikom kretanja. Zbog toga se poslednjih godina bavimo zagovaranjem za poboljšanje uslova za biciklistički saobraćaj.

Advertisements

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s