Nova biciklistička staza u Šapcu – u ulici Šestog puka

Vezano: radio emisija

Nedavno je realizovana biciklistička staza u ulici Šestog puka (zvanično: 6. puka), na deonici između raskrsnica sa ulicama Kasarskom i Obilazni put (M-19), zajedno sa trotoarskom pešačkom stazom (koja takođe nije postojala ranije), u dužini od 750m. Dakle, izgrađena površina je izvedena odvojeno od kolovoza, a „vodi se“ kao pešačka i biciklistička staza, jedna uz drugu. Ove dve staze odvojene su samo podužnom punom linijom farbe. Širina biciklističke staze je 95 cm, što je ispod standarda – minimalna širina koju propisuje Priručnik je 150 cm. Zbog manjka prostora za međusobno preticanje (što je neophodno), biciklisti su primorani na interakciju sa susednom pešačkom stazom (prelaženje linije ili usporavanje), što stvara neugodne situacije sa obe strane linije.

IMG_20150704_150320Početak biciklističke staze, kod raskrsnice sa Kasarskom ulicom

Staza se nalazi sa jedne strane kolovoza i jednosmerna je – u smeru od kasarne ka Obilaznom putu. U pogledu trenutno važećih pravila saobraćaja, ovo znači da biciklisti koji se kreću ka Obilaznom putu moraju da se kreću postojećom stazom, dok oni koji idu ka centru moraju koristiti kolovoz – kao i ranije.

Kontekst

U nedostatku drugih pravaca, ulica Šestog puka predstavlja najdirektniju vezu naselja Kasarske livade sa zapadnim delom centra grada, a kako se pruža duž zapadne ivice grada, nameće se kao prva mogućnost za ulazak u grad i za mnoga naselja sa zapada.


To znači da ulica Šestog puka uglavnom služi kao tranzitni pravac, pre svega za motorni saobraćaj, ali neminovno i biciklistički – bar u deonici između gorepomenutih raskrsnica. Pošto je intenzet teškog motornog saobraćaja na ovom kolovozu visok (dozvoljeno je i promet kamiona ka Obilaznom putu), a brzina lako dostiže (i premašuje) propisanih 50 km/h, sa bezbednosnog aspekta poželjno je da postoji odvojena biciklistička staza.

Međutim, ta odvojenost sa sobom može doneti drugi problem, a to je pitanje dizajna  povezanosti sa ostatkom saobraćajne mreže. Kako je staza iznad nivoa kolovoza, a od njega odvojena zelenom površinom i ivičnjakom, na svakoj raskrsnici sa bočnim ulicama potrebno je da postoji fizički prilagođena veza za skretanje u (ulicu) levo. To podrazumeva prekidanje zelene površine na raskrsnici, kao i nivelisanje ivičnjaka, da bi silaz na kolovoz bio logičan i udoban. Pitanje prvenstva pri ovakvom skretanju bi se moglo rešiti detaljnijim dizajniranjem raskrsnice, kao i postavljanjem saobraćajne signalizacije.

Raskrsnica u ulici 6. pukaPogled ka jednoj od ulica sa leve strane strane staze. Kako skrenuti u tu ulicu?

Integrisanost staze sa saobraćajnom mrežom

Nažalost, ovo je glavni nedostatak ove biciklističke staze – slabo je integrisana u saobraćajnu mrežu.
Činjenica je da projektant nije predvideo skretanje sa biciklističke staze u ulice koje se nalaze sa leve strane.
U ovakvom rešenju raskrsnice, situacije koje nastaju pri skretanju deluju zbunjujuće, kako za bicikliste, tako i za ostale vozače. U nedostatku zvaničnog i zakonski legalnog načina, biciklista je primoran da bira između silaza na kolovoz preko nekog od kolskih silaza (uredno postavljenih u pravcu sa kapijama dvorišta) ukoliko on postoji u blizini raskrsnice, i neudobnog gaženja preko zelene površine i silaska preko ivičnjaka u pravcu sa bočnom ulicom. U oba slučaja, biciklisti bi bilo najbezbednije i pravno sigurnije da sačeka da prođu sva vozila koja se kreću u neposrednoj blizini.

Zbog ovog nedostatka, postoji verovatnoća da će mnogi od biciklista koji ne putuju pravo do Obilaznog puta, birati vožnju kolovozom umesto biciklističke stazom, svesno ili nesvesno.
Deo žitelja obližnjih ulica južno od staze (koji imaju potrebu za skretanjem levo) će se verovatno navići na novo lokalno okruženje, i sa usvojenim iskustvom koristiće stazu – bezbednije, ali neudobnije i neefikasnije u poređenju sa ranijom situacijom, kada je postojao samo kolovoz.
Rute koje podrazumevaju skretanje desno su vrlo retke (zbog nepostojanja sadržaja sa severne strane ulice), ali su sada bezbednije, efikasnije i neznatno neudobnije nego ranije.
Biciklisti koji voze pravo do Obilaznog puta imaju razloga za slavlje – njihova ruta je bezbednija, efikasnija i neznatno neudobnija nego ranije.


IMG_20150704_150716 copyPrelazi biciklističke staze preko kolovoza bočnih ulica sa desne strane su realizovani relativno korektno, sa niskim ivičnjacima. Ipak, udobnost staze se na ovim raskrsnicama smanjuje zarad udobnosti bočnih puteva, koji su izrazito niske frekvencije saobraćaja. Najbolje rešenje bi podrazumevalo postepenije, zidane nivelacije staze do nivoa kolovoza.

Uticaj na brojnost biciklista i eksternalije

Svakim poboljšanjem biciklističke infrastrukture otvara se potencijal za povećanje udela biciklista u saobraćaju, što dokazano ima pozitivan uticaj na opšti kvalitet života u gradu. Najznačajniji efekat na povećanje brojnosti postižu one izmene koje povećavaju bezbednost, i u tom smislu nova staza pruža poboljšanje za rute koje idu dalje od Obilaznog puta. Po našoj slobodnoj proceni, svrha putovanja na tim rutama je najšešće povratak kući žitelja naselja zapadno od grada (pre svega Kasarskih livada i Bogosavca), kao i putovanja ljubitelja prirode do šume Zabran. Da bi se ostvario značajniji efekat na udeo biciklista u ovoj ulici, a samim tim i ostalim delovima grada, poželjna je izgradnja kvalitetno integrisane biciklističke staze u smeru ka kasarni.

IMG_20150704_150614

Pogled ka raskrsnici sa Obilaznim putem, gde se biciklistička staza završava

Preporučeni članak: Staze kojih nema – ulice Vojvode Putnika i Hajduk Veljkova

Advertisements

3 mišljenja na „Nova biciklistička staza u Šapcu – u ulici Šestog puka

  1. Nažalost, ovo je glavni nedostatak ove biciklističke staze – slabo je integrisana u saobraćajnu mrežu.
    Činjenica je da projektant nije predvideo skretanje sa biciklističke staze u ulice koje se nalaze sa leve strane.

    Па наравно да пројектант није предвидео НИШТА кад ни сам туда не вози бицикло. Исти случај као са просветом – како да нам планови и уопште закони и прописи и правилници буду нормални кад их праве они који дана стажа у учионици немају.

  2. Još kad bi neko ,,udario“ makar jednu sličnu tablu ( poslednja fotografija u oviru vašeg teksta ) namenjenu BAŠ TIM BICIKLISTIMA na prelazu iz Šestog puka u Ulicu Vuka Karadžića pa da prestanu da smetaju pešacima na trotoaru! Od kako je izgrađena ova biciklistička staza, pešaci ne mogu bezbedno ( a nekada ne mogu uopšte da se kreću ) trotoarom duž Ulice Vuka Karadžića ( od kasarne do raskrsnice sa Ulicom oslobođenja ). Tzv. biciklisti još zvone da se pešaci sklone i naprave prostora za njihove cenjene bicikle, pri tom tvrdeći da je i to biciklistička staza. A taj udobni trotoar su pešaci, a naročito majke sa bebama u kolicima ( ili sa decom koju vode za ruku, svejedno ) i trudnice, dočekale ,kao ozebao sunce’. Dakle, šta će biciklistima staze, ma kakvog kvaliteta one bile, kad većina tih biciklista ne zna ni šta je to biciklistička staza? Je l’ zato da bi se osećali nadmoćnijim jer oni i onako nikome ne smetaju. već svi smetaju njima i ugrožavaju njihovu bezbednost u saobraćaju?

    • Pešaci su po prirodi stvari na dnu lanca ishrane saobraćaja… u stvari ne, osobe sa hendikepom su.
      Izvor svih problema je prisustvo motornog saobraćaja, tj. loša rešenja njegovog obuzdavanja pomoću infrastrukture (pa i pomoću kontrole s. policije). Zbog toga mnogi biciklisti beže na pešačku stazu. Nažalost, ovo je ulica u kojoj bi najbolje bilo da postoji biciklistička staza, između pešačke i kolovoza. Kažem nažalost, jer nije dobar koncept – ulica u kojoj se vozilo kao što je bicikl kreće uzkolovoznom stazom, kao pešak. Što manje takvih ulica u gradu to bolje, ali i takve ulice moraju biti dizajnirane kvalitetno, sa uvažavanjem potreba svih učesnika u saobraćaju. Dizajn mora biti intuitivan, inače džaba i saobraćajni znak i definicija trotoara.

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s