O percepciji nasilja u saobraćaju

Pre neki dan je u Šapcu poginuo čovek vozeći bicikl. U šturoj novinskoj vesti može da se vidi da je gospodin imao 84 godine, i da je automobil udario njegov bicikl. Nisam se iznenadio što je prva od ove dve informacije privukla više pažnje. Internet komentatori su se čudili što se čovek tih godina uopšte kreće ulicom, i optuživali ga za pogibiju, pa čak i za sudbinu ubice koji će zbog njega pretrpeti neke neprijatnosti. Uzima se zdravo za gotovo činjenica da je na našim ulicama opasno po život imati 84 godine (ili 6 godina, svejedno), i u tome javno mnjenje ne vidi ništa sporno. Država u potpunosti stoji iza ove paradigme dizajnirajući ulice tako da stvarno budu objektivno opasne, i terajući ljude da se pridržavaju glomaznog i kompleksnog seta propisa da bi se uopšte legalno kretali po javnim površinama. (Jeste li pokušali nekad da pročitate ceo ZOBS, ili makar da izdvojite iz njega sve stavove koji su bitni za neku kategoriju učesnika u saobraćaju ?)

Razgovarao sam sa službenikom saobraćajne policije, i saznao još po neki detalj o ubistvu. Biciklista tom prilikom nije prekršio ni jedan propis. Verujem da je on za javno mnjenje i dalje kriv, neko mlađi bi na njegovom mestu bolje podneo akt nasilja, i možda bi preživeo, pa bi nesrećni vozač automobila bolje prošao na sudu (ili bi ga čak eskivirao). Ni novinari se nisu zapitali o ponašanju izazivača nezgode, nego isključivo o ponašanju biciklista, koji su – to jedino možemo da zaključimo – ostavljeni da se snalaze kako znaju unutar sistema koji je takav kakav je, i kojeg niko ne dovodi u pitanje.
Kao uzrok kolizije navedena je “radnja vozilom”, što može da bude i isparkiravanje ali i tesno preticanje na primer. Vozač automobila nije prekršio ograničenje brzine, nego samo “nije prilagodio brzinu uslovima na putu”. Bez dublje analize ne možemo da tvrdimo da je ograničenje brzine na mestu kolizije previsoko, ali možemo i treba da pokrenemo diskusiju na tu temu. Nedavno smo u nekom drugom kontekstu pomenuli pitanje ozbiljnijeg ograničavanja brzine u nekim gradskim ulicama pred nadležnima, i od saobraćajnih inženjera dobili odgovor da je “saobraćaj u Šapcu već suviše usporen”. Naravno, pitanje nije tehničko nego političko, i kao takvo nema jednoznačan odgovor. Nekome je udobnost kretanja automobilom prioritetna stvar, a nekome je to javna bezbednost, i sloboda kretanja (koja uvek prva strada, naročito kod dece, kada je bezbednost slaba).
Saznao sam i da je mesto dešavanja – ulica Vojvode Janka Stojićevića. Nije me ni ovaj fakat nimalo iznenadio, jer se uklapa i u moj zdravorazumski subjektivni osećaj bezbednosti kretanja po šabačkim ulicama, i u egzaktne statističke podatke iz stranih istraživanja koji govore da su takozvane ulice prvog reda (dakle one sa frekventnim i brzim motornim saobraćajem po širokom kolovozu) znatno opasnije (ne samo) za bicikliste od tihih gradskih sokaka. U tim istraživanjima takođe piše da su kolovozi na kojima se bicikli kreću u oba smera a automobili u jednom – za nijansu bezbedniji od klasičnih dvosmernih kolovoza istog reda. Povezivanje ove dve činjenice jasno govori o bezbednosnom benefitu koji bi donele dodatne biciklističke trake u trenutno jednosmernim šabačkim sokacima. Mi već godinama zagovaramo za dodavanje ovih traka, i često (pa i ovih dana) čujemo prigovore kako tako nešto ne bi bilo bezbedno, i kako se odgovorni inženjeri plaše da neko može nastradati ukoliko negde uvedemo tu izmenu. Možda bih i mogao da razumem njihov konzervativizam kada bi sistem koji su napravili i u kojem živimo pokazivao ikakve znake inherentne bezbednosti.

Autor teksta: Dragan Jovanović

Advertisements

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s