Ministri saobraćaja zemalja Evropske Unije potpisali su deklaraciju kojom ukazuju na prednosti bicikliranja

prevod i adaptacija ovog članka

U sredu 7. oktobra, ministri saobraćaja zemalja članica Evropske Unije i Evropske trgovinske organizacije okupili su se u Luksemburgu isključivo kako bi po prvi put ozbiljno razgovarali o biciklističkom saobraćaju. Ovaj neformalni sastanak rezultirao je “Luksemburškom deklaracijom” koja identifikuje vožnju bicikla kao ekološki vid transporta i poziva na izradu strateškog dokumenta Unije na ovu temu. Šta ovo znači za ljude koji svakodnevno voze bicikl?

O sastanku…

 

Pre svega, napravićemo mali uvod. Inicijativa za održavanje ovog sastanka, kao dela luksemburškog predsedavanja Savetom EU, došla je od ministra ove zemlje za održivi razvoj i infrastrukturu, François-a Bausch-a, člana Zelene partije, i uz snažnu podršku Komesara za transport pri EU, Slovenke Violete Bulc. I ministar i komesarka svakodnevno dolaze na posao biciklom.

Ministri saobraćaja zemalja Evropske Unije u vožnji kroz grad Luksemburg

Dnevni red se sastojao od dve sednice u čijim prekidima su se okupljenima obratili aktivisti, kao i dvojica dobro poznatih i inspirativnih danskih urbanista – arhitekte Jan-a Gehl-a, koji se fokusira na oživljavanje gradova kroz isticanje pešaka i biciklista, i Mikael-a Colville-Andersen-a, čuvenog blogera i glasnog zagovornika urbanog bicikliranja.

“Luksemburška deklaracija”

 

Glavni rezultat sastanaka, “Luksemburšku deklaraciju” možete pročitati na engleskom jeziku OVDE. Pomenuti dokument je vrhunac lobiranja Evropske Biciklističke Federacije koje traje godinama na nivou čitavog kontinenta, sa ciljem menjanja stavova i politika prema biciklističkom saobraćaju, ali i prema odgovarajućim organizacijama na nivou svake pojedine države. Dokument započinje argumentima u korist povećanja broja biciklista u Evropi (uključujući tu pozitivan uticaj na inovacije, životnu sredinu i zdravlje). Zatim se u njemu navodi plan za stvaranje jedne politike vezane za bicikliranje na nivou Evropske Unije, koja prepoznaje ovu aktivnost kao ne samo rekreativnu, već i kao važan način transporta u gradskoj sredini.

Dokument predlaže tri glavne promene koje Evropska komisija treba da sprovede:

  • integraciju vožnje bicikla u multimodalne¹ politike saobraćaja
  • razvoj strategije o vožnji bicikla na nivou Evropske Unije
  • postavljanje koordinatora za pitanja bicikliranja na nivou Evrope.

Istovremeno, predloženo je da zemlje članice EU doprinesu na državnom nivou:

  • postavljanjem koordinatora za pitanja vožnje bicikla
  • starajući se da državni saobraćajni infrastrukturni projekti imaju za cilj širenje biciklističke mreže

Dok bi gradovi i regije trebalo da:

  • uključe vožnju bicikla, kao načina prevoza i rekreacije, u lokalne projekte
  • rade u saglasnosti sa državnim i evropskim komisijama kako bi se obezbedila najbolja rešenja

Kakav je značaj ovog dokumenta?

 

Ovo su za sada samo preporuke različitim nivoima vlasti. Ali s obzirom da one dolaze od ministara saobraćaja na državnom i na nivou EU, a ne samo (kako je to do sada bio slučaj) od organizacija koje zagovaraju bicikliranje, postoji daleko veća šansa da će ove preporuke biti sprovedene.

Poslednja rečenica deklaracije glasi: “Ministri i državni sekretari okupljeni u Luksemburgu danas, posvećeni su promociji vožnje bicikla kao ekološkog i efikasnog načina transporta”. Iako se ne obavezuju na konkretne akcije, ova jasna deklaracija u korist bicikliranja, saobraćajnih ministara širom EU, čini se obećava pozitivne promene u saobraćajnim politikama EU i politikama država članica koja bi trebalo da rezultuje promenama u infrastrukturi gradova i regija u godinama koje slede.

I glasnogovornici Evropske Biciklističke Fondacije vide ovo kao značajan korak. Generalni sekretar Bernhard Ensink, rekao je na samitu: “Možemo videti kakvi se značajni pomaci postižu kada predstavnici 15 direkcija Evropske komisije rade zajedno sa 28 zemalja članica i 4 zemlje članice EFTA-e (Evropske asocijacije za slobodnu trgovinu, kojoj pripada i Srbija, prim.prev.). EBF će rado podržati ovakvu saradnju, koordinaciju politika i razmenu sredstava sa ciljem da se bicikliranje u Evropi udvostuči.”

Drugi pogled: Mikael Colville-Andersen

 

Mikael Colville-Andersen, tvorac popularnog bloga Copenhagenize i direktor istoimene firme za urbanističko projektovanje, izneo je svoje mišljenje o ovom događaju. On često drži prezentacije u različitim zemljama EU, promovišući stvaranje infrastukture za svakodnevnu vožnju bicikla, te smo ga pitali da li misli da će ova poslednja napraviti neku razliku?

Zapazio je da je poslednji sličan sastanak lidera EU kome je prisustvovao održan davne 2004. godine, kada bicikliranje još uvek nije bilo u fokusu. Sada, 2015. godine, ono je visoko na listi prioriteta, i tu će da ostane. Iako je njegova prezentacija pred ministrima zagovarala integrisanje bicikliranja u državnu saobraćajnu infrastrukturu, on i dalje vidi gradove kao glavnu silu koja promiče vožnju bicikla  sa zakonima na državnom nivou koji uglavnom služe kao podrška. Gradovi imaju goruće probleme koje moraju rešiti: zakrčenja saobraćaja, povećane emisije štetnih gasova, prašine, itd, i upravo zbog toga, snažniju motivaciju za uvođenje promena. Bez tih promena na nivou gradova, državne inicijative neće puno postići.
__________

1) Suština koncepta multimodalnosti u saobraćaju je u kombinovanju različitih modaliteta kretanja u okviru istog putovanja. Čest primer primene ovog koncepta je transportovanje bicikla javnim prevozom na prigradskoj liniji i zatim vožnja bicikla od stanice do destinacije unutar grada. Ili vožnja automobilom do terminala na obodu grada  a zatim upotreba unutargradskog sistema javnih bicikala od terminala do krajnje destinacije. (primedba priređivača)

Prevod i adaptacija: Marko Gavrilović
Tehnička priprema: Dragan Jovanović

Advertisements

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s