Sugestije za projekat Savapark

Gradska uprava grada Šapca je pre neki dan publikovala strateški dokument o planiranom uređenju vrlo zanimljivog pojasa zemljišta između grada i reke Save. Projekat je inspirativan i ambiciozan, i predviđa “izgradnju” velike i šarolike parkovske površine sa ograničenim pristupom za motorni saobraćaj, i ozbiljnom mrežom pešačkih i biciklističkih staza. Iznosimo nekoliko sugestija i primedbi na publikovani materijal, prvenstveno u domenu infrastrukture za nemotorni saobraćaj.

Pristupne saobraćajnice

Vrlo mala prostorna udaljenost između parka i grada pruža mogućnost za njihovo tešnje i detaljnije saobraćajno povezivanje. Postojeći plan predviđa – pored dve postojeće saobraćajnice koje već povezuju grad sa obalom – još samo pešačku i biciklističku stazu koje bi povezale Trg Svetlosti i obalu Save. Ovaj koridor je vrlo značajan jer bi predstavljao najbliži izlaz u Savapark za celu istočnu polovinu grada, i logično se nastavlja na bar 2 pravca koji iz grada vode na Trg Svetlosti. Ipak, čak ni izvođenje ovih staza nije izvesno. Tvrd stav preduzeća Železnice Srbije po pitanju bezbednosti pružnih prelaza u nivou, kao i postojeće zakonsko rešenje koje limitira učestalost pružnih prelaza unutar naselja [1] u ovom momentu predstavljaju ozbiljnu prepreku za izvođenje i ove a i ostalih dodatnih saobraćajnih veza između parka i grada. S obzirom da je – kako za pešake tako i za bicikliste – ukrštanje staze sa prugom realno znatno bezbednije od mnogih drumskih raskrsnica u gradu, nadamo se racionalnom kompromisnom rešenju, i izlažemo ideje za još par staza koje bi građanima Šapca omogućile zgodniji pristup Savaparku.

Staze o kojima mi pričamo iscrtane su crnom bojom. Žute linije na mapi predstavljaju staze iz postojećeg projekta.

1. Biciklistička staza iz pravca Velikog parka

Plan za rekonstrukciju Velikog parka podrazumeva i definisanje dijagonalne pešačko-biciklističke staze koja bi povezala kapiju parka sa ulicom Kneza Mihaila. Tiha i bezbedna Knez Mihailova ulica se lepo nastavlja na pravac ove staze, sve do oštre krivine na krajnjem severu ulice. Od ove krivine (u stvari od neke tačke na novoj saobraćajnici koja treba da poveže ovu krivinu sa ulicom Kralja Milana) trebalo bi povući biciklističku stazu koja bi presekla ulicu Janka Veselinovića, i produžila ka Savaparku između zgrada, a zatim bi mogla da se nastavi i kroz park ka obali. Ova staza bi bila odlična alternativa korišćenju ulice Kralja Milana za prilaz Savaparku, s obzirom da se ulicom Kralja Milana odvija intenzivan motorni saobraćaj, i da će i u nastavku te ulice unutar parka (pored kvantaša) biti i dalje dozvoljen pristup motornim vozilima.

Ceo opisani koridor od ulaza u Veliki park do obale bio bi ubedljivo najprijatnija i najbezbednija veza centra grada sa Savaparkom i rekom.

2. Staza koja bi se neposredno iza pružnog prelaza u ulici Kralja Milana odvojila polulevo kroz Vašarište predstavljala bi najkraći put iz centra grada ka dubini parka, motelu i mostu. Ako bi jednog dana železnički most bio uređen za legalan i udoban pešački i biciklistički saobraćaj, ova staza bi dobila dodatni značaj za žitelje Klenka. Valja naglasiti da ova staza ne seče prugu, tako da za nju ne važe pomenuti problemi sa Železnicama Srbije.

3. Sremska ulica već sada prilazi toliko blizu pruge da bi stvarno bila šteta ne povezati i nju sa parkom koji će se nalaziti na oko 20 metara udaljenosti od nje.

Kombinovanje pešačkih i biciklističkih staza

Na nekim od slika koje prezentuju projekat vide se izbliza pešačke i biciklističke staze. Biciklističke staze su iscrtane veoma uske, uže od jednog metra, čak i staza na nasipu za koju bi bilo logično da je dvosmerna. Neposredno pored tako uske biciklističke staze pruža se nešto šira pešačka staza, čija širina najverovatnije nije ni blizu dovoljna za očekivani intenzitet pešačkog saobraćaja, što znači da će ljudi verovatno spontano početi da koriste i biciklističku stazu za hodanje. Biciklisti će pokušavati da se probiju kroz gužvu, i sve u svemu neće biti prijatno ni jednima ni drugima. S obzirom da je reč o planiranim saobraćajnicama na trenutno praznom terenu na kome ima dovoljno prostora, mislimo da nema nikakve potrebe za ovakvim stešnjavanjem staza. Iz JUP Plan smo dobili uveravanje da su ovi crteži samo skice, i da širine i raspored staza još nisu definisani. Rado ćemo pripomoći u detaljnom projektovanju ovih staza.

stešnjene staze

Autor slike: JUP Plan

Kamički krak parka

Ozbiljni radovi na uređenju savskog priobalja su odlična prilika za razmišljanje na temu još jednog vodotoka koji je mnogim Šapčanima prirastao za srce. Reč je naravno o Kamičku – rečici koja se svojevremeno baš unutar teritorije ovog parka ulivala u Savu. U međuvremenu je tok Kamička izmešten iz grada i preusmeren u Obodni kanal, a korito je delimično zatrpano i zazidano ali je svojim najvećim delom i dalje zapušteno. Ukoliko postoji tehnička mogućnost “premošćavanja” zazidanih delova korita cevima velikog prečnika, grad Šabac ima priliku da – ponovo puštajući vodu u ovo korito – oživi svoju staru reku i napravi duž njenog toka kej i park koji bi se prirodno i logično nadovezali na planirani Savapark. Pri tom bi ovaj krak Savaparka bio integralni deo gradskog tkiva, i znatno bliži svim žiteljima Šapca nego planirani nastavak Savaparka uzvodno od železničkog mosta. Naravno, trebalo bi to korito povezati i sa Obodnim kanalom u Kasarskim livadama, i ustavom regulisati količinu vode koja bi ulazila u novo-staro korito. Ovo jeste kompleksan projekat, ali verujemo da je pravi momenat da se porazmisli i o njegovoj izvodljivosti.

1 Podzakonski akt koji definiše mogućnosti za ukrštanje puteva i pruge ograničava razmak između dva pružna prelaza na najmanje 700 metara. Tekst zakona sugeriše da zakonodavac pri pisanju ovog dokumenta pod drumskim saobraćajem podrazumeva saobraćaj motornih vozila, i da valjda isključivo njih ima u vidu pri definisanju ovog ograničenja. Nemotorni saobraćaj se u dokumentu pominje tek dosta kasnije.

Autor članka: Dragan Jovanović

Advertisements

Šta ti misliš?

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s