Utisci o rekonstruisanom trgu

Ovog septembra centar Šapca je doživeo nekoliko ozbiljnih urbanističkih izmena. Najkrupnije promene desile su se na gradskom trgu čije se kompletno renoviranje privodi kraju. Posklanjani su žbunje i automobilski parking, i cela površina trga je postala suštinski pristupačna svim građanima.

Najznačajnija novina je svakako biciklistička staza koja se pruža severnom ivicom trga povezujući naselje Benska Bara sa centrom grada. Reč je o prvoj pravoj (dvosmernoj, i nevezanoj za postojeći kolovoz) biciklističkoj stazi u Šapcu, i njeno pojavljivanje ima veliki simbolički značaj jer bi moglo da znači da Grad – po prvi put u tekućem milenijumu – ozbiljno računa na biciklistički saobraćaj, i želi da ga tretira u skladu s tim.
Lokacija te staze je savršena – u strogom centru grada, na vrlo prometnom mestu, na liniji koja je inače slabo saobraćajno povezana : najbliži alternativni pravci za vozila su po jedna kolovozna traka u ulicama Andre i Vlade Jovanovića. Potencijal izgradnje ovakve staze prepoznalo je svojevremeno i naše udruženje, ucrtavši istu ovakvu stazu u svoju mapu predloga za prilagođavanje šabačkih saobraćajnica biciklistima, kao deo biciklističkog koridora koji povezuje Kamičak i Bensku Baru. Dakle saobraćajna vrednost ove staze je verovatno još veća od pomenute simboličke.

Ipak, u izradi staze potkralo se nekoliko sitnih ali nepotrebnih propusta na koje bismo da skrenemo pažnju :
– iskoristivost naizgled sasvim korektne širine staze od 2.5 metara umanjuje galerija koja se pruža njenom severnom ivicom i sprečava biciklistu da priđe točkovima blizu ivice staze; s obzirom da staza zauzima zanemarivo mali deo širine trga, nije bilo nikakvog razloga da ne bude odrađena šira; mogla bi da bude i dovoljno široka za vožnju u paru;
– oštro izlomljene ivične linije na krivinama dodatno umanjuju komfor pri vožnji; ako su udobne lučne linije standard za krivine na kolovozima, nema razloga da ih ne upotrebimo i ovde;
– krećući se iz pravca Benske Bare, staza u jednom delu drži jako lep pravac ka kolovozu koji vodi ka Velikom parku, ali kasnije skreće desno držeći se izlomljene ivice trga; bilo bi bolje kad bi zadržala pravac kojim će veliki broj biciklista nastaviti da se kreće, pa makar mali deo trga ostao i sa druge strane staze; tako bi bio minimizovan rizik od kolizije sa motornim vozilom prilikom prelaska raskrsnice;

staza na trgu skreće
– severozapadni kraj staze ivičnjakom silazi na kolovoz u ulici Cara Dušana; ivičnjak je nizak i nije mnogo neudoban, ali je i dalje nepotreban; staza može i treba da se spoji sa kolovozom na isti način na koji se kolovozi spajaju u raskrsnici – fluentno, u nivou i bez prepreka; nadajmo se da će istočni kraj staze po završetku radova upravo na taj način da siđe na ulicu Kralja Petra Prvog u Benskoj Bari.

Voleli bismo da kažemo da je i uklanjanje automobilskog parkinga sa trga odličan potez koji ima širi višestruko pozitivan efekat jer rasterećuje centar grada od automobilskog saobraćaja. Ipak, s obzirom da je pre renoviranja trga preventivno napravljen parking kod Tiršovog venca, sa ovim zaključkom ćemo morati da sačekamo sve dok se i taj prostor ne privede nameni – zidanju stambenog prostora u skladu sa urbanističkim planom. Osim ukoliko u međuvremenu u centru Šapca ne nikne neki treći glomazni subvencionisani parking.

Dobro je što je farbani deo trga urađen u asfaltu, kontinualno (bez fugni), s obzirom da Šabac ima jako malo udobnih površina za kotrljanje silikonskih točkića na rolerima, trotinetima, i koferima/šoping torbama na točkiće (čak je i cela površina pešačkih ulica popločana i izbrazdana fugnama). Bilo bi još bolje da su i dve (inače lepo plasirane) dijagonalne staze preko trga urađene kontinualno, tako da i po njima bude udoban prolazak na točkićima. Srećom, table kojima je trg popločan su relativno velike, pa su ove staze ipak znatno udobnije od prosečnog popločanog trotoara. Najsporniji element na ovim stazama ostaje stepenište na prilazu Karađorđevoj ulici koje će praviti problem i građanima sa invalidskim ili dečjim kolicima.

Trgu još nedostaje i biciklistički parking pored staze, ali njega je moguće i naknadno dodati i nadamo se da će se i to uskoro desiti. Najbolje bi bilo postaviti П profile pored staze, ali u uzdužni niz, tako da delimično fizički odvoje biciklističku stazu od površine kojom deca slobodno trče.

Pozdravljamo proširenje trotoara i suženje kolovoza na pristojnu meru na početku ulice Cara Dušana. Bilo bi još bolje da je trotoar i u nastavku te ulice proširen pri renoviranju, ipak je reč o vrlo prometnom trotoaru u centru grada. Takođe, zebra između tržnice i trga bi efektno poentirala saobraćajno povezujući ova dva značajna gradska objekta koji su geometrijski već lepo približeni.

suzeni kolovoz

Sve u svemu, i pored brojnih finesa koje su mogle biti bolje izvedene, centar Šapca je sada znatno prijatnije, funkcionalnije i bezbednije mesto za boravak i kretanje nego pre par meseci, a za prevazilaženje problema pri dizajniranju egzotičnih i modernih saobraćajnih koncepata će – želimo da se nadamo – biti prostora u narednim projektima.

Autor teksta: Dragan Jovanović

6 mišljenja na „Utisci o rekonstruisanom trgu

  1. Primetio sam još jedan nedostatak biciklističke staze. Nigde i ni na koji način nije označeno da je to biciklistička staza pa ljudi često misle da je pešačka . Ja svako jutro idem tuda na posao i uobičajeno je da za vreme koje mi je potrebno da pređem trg na stazi vidim 1-2 bicikla i 7-8 pešaka.

    • Staza nije završena, kao što ni trg nije završen. Videli ste da je i izlaz sa staze ka Barama pod šljunkom. Grad je požurio sa svečanim otvaranjem trga, drugi blogeri su požurili da iznesu utiske, pa smo i mi požurili sa svojim utiscima dok je priča još vruća, iako još ne vidimo konačni izgled trga i staze. Sada (posle svečanog otvaranja) su radovi znatno usporili, ali se nadamo da će uskoro na oba ulaza u stazu biti odgovarajući saobraćajni znaci, a i ljudi će se valjda vremenom navići. I naravno, biciklistički parking koji pominjem u postu bi mogao dosta da pripomogne.

  2. Povratni ping: Dve vizije razvoja šabačkog saobraćajnog sistema | Vozi Ulice

  3. Povratni ping: Crne tačke za šabačke bicikliste – čija je odgovornost? | Vozi Ulice

  4. Povratni ping: Crne tačke šabačkih ulica – čija je odgovornost? | Vozi Ulice

Šta ti misliš?